سئو چیست؟ مفهوم سئو برای مبتدیان

  • خانه
  • سئو چیست؟ مفهوم سئو برای مبتدیان

نترسید! متن طولانیه ولی ویدیو هم داره

خب قبل از هر چیزی باید این موضوع را به شما بگوییم که این متن با تمام مقاله هایی تا به الان درباره “سئو چیست” خوانده اید متفاوت می باشد و به هیچ وجه اسپم و به قول معروف چرت و پرت نیست.سعی کردیم موضوعات مختلف را بخش بندی کنیم تا کسانی که کمی به این موضوع آشنا هستند بتوانند مطالب مورد نظر خودشان را پیدا کنند 🙂 خب بریم سراغ کاری اصلیمون یعنی مفهوم سئو و اینکه سئو چطور می تواند درامد ما را چندین برابر کند؟ بسم الله !

محل ویدیو

سئو واقعا چیست؟ به زبان ساده و پیشرفته

به زبان سئو (که بعضیا میگن سیو و اسم خودشونو گذاشتن سئوکار) – SEO به مجموعه کارهایی گفته می شود که باعث بالا آمدن سایت شما در نتایج جستجو می شود.البته در بعضی موارد ممکن است سئو روی سایت خودتان انجام نشود و در وبلاگ های دیگران مقاله بنویسید و سعی کنید آن را بالا بیاورید! بعدا توضیح میدیم که دلیلش چیست.عبارت SEO کوتاه شده Search Engine Optimization می باشد که معنی لغوی آن یعنی “بهینه سازی موتور جستجو”.

منظور از موتور جستجو فقط گوگل نیست و ما چندین مورد مشابه دیگر از جمله بینگو,یاهو و بایدو داریم که از محبوبیت کمتری برخوردار هستند.البته اغلب شرکت های سئو و فری لنسرهای عزیز فقط بر روی موتور جستجوگر گوگل کار می کنند,دلیلش هم عدم استفاده ایرانیان از سایر موتورهای جستجو می باشد.

سئو چیست

خب همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید,سایر موتورهای جستجو در ایران تقریبا هیچ استفاده ای ندارند و کمتر از 2% ایرانیان از موتورهای جستجو به غیر از گوگل استفاده می کنند (این ارقام برای کلمات کلیدی فارسی هستند).البته شاید به ذهن شما این موضوع برسد که قطعا رقابت در Bing کمتر است ولی خب این را هم در نظر بگیرید که نه ترافیکی به دست می آورید و نه درامدی!

من سایت دارم دیگه سئو میخوام چیکار؟

خب در اینجا می رسیم به بزرگترین مشکل اغلب صاحبین کسب و کار ایرانی که بعد از پروژه طراحی سایت خود فکر می کنند همه چیز تمام است و دیگر میلیاردر می شوند.اما به هیچ وجه اینطوری نیست و شما هیچوقت نمی توانید با یک سایت و بدون هیچگونه تبلیغات یا بازاریابی,به موفقیت برسید و تنها پول خود را هدر داده اید.گروه وبری معمولا به کسانی پروژه طراحی سایت خود را به ما می سپارند,می گوییم که بعد از این مورد باید به فکر سئو سایت خود باشید که هزینه به نسبت بیشتری خواهد داشت.

بسیاری از افراد به ما می گویند که نیازی به سئو ندارند و می خواهند از طریق تبلیغات بنری و کلیکی کار خود را پیش ببرند.این کار برای یک سایت تازه تاسیس با بودجه محدود مثل سم عمل می کند! برای تبلیغات کلیکی در کمترین حالت شما باید ماهانه 2 الی 3 میلیون تومان هزینه کنید (یکتانت – مدیااد) تا بتوانید برندینگ مناسبی داشته باشید.اگر این کار برای شما اثری نداشته باشد و مشتری پیدا نکنید,سرمایه زیادی را از دست داده اید و اگر همین چند میلیون تومان را بر روی سئو و تولید محتوا هزینه کنید,نتیجه بهتری خواهید گرفت.البته پروژه سئو یک چیز ادامه دار می باشد و اینطوری نیست که بعد از چند ماه شما دیگر نیازی به سئو کار نداشته باشید.

سئو شامل مواردی میشه؟

بسیاری از سئو کاران تازه کار یا کارفرما ها که اطلاعات کاملی در این زمینه ندارند,تصور می کنند که سئو همان دیجیتال مارکتینگ می باشد.اما باید این را بدانید که SEI زیرمجموعه دیجیتال مارکتینگ می باشد و از این رو تفاوت بسیار زیادی با یکدیگر دارند.در کل سئو خود یک سری زیر مجموه هایی دارد که اگر در تمامی آنها فعالیت داشته باشید و بتوانید به درستی کار کنید,قطعا موفق خواهید شد.این موارد عبارتند از :

آموزش تولید محتوا

تولید محتوا مهم ترین کاری است که شما باید برای به دست آوردن جایگاه مناسب در موتورهای جستجو انجام دهید.اغلب کاربرانی که از گوگل استفاده می کنند به دنبال اطلاعات و دانش هستند و اگر شما چیزی برای ارائه به آنها نداشته باشید,شانس کمتری برای دیده شدن خواهید داشت.همچنین شما باید با مقاله هایی که می نویسید,علم و کیفیت خود را به کاربران نشان دهید,همیشه یادتان باشد که هیچ اثبات کاری بهتر از آموزش دادن نیست و نخواهد بود!

دقت داشته باشید که منظور ما از محتوا تنها متن نیست و می توانید در قالب ویدیو,پادکست یا تصاویر این کار را انجام دهید و چه بسا تاثیرشان بیشتر از محتوای متنی می باشد.برای تولید محتوا حرفه ای باید هزینه زیادی بکنید و این کار در دزامدت باعث افزایش چشم گیر بازدید کنندگان وبسایت شما خواهد شد.البته بعضی از شرکت ها پیشنهاد تولید محتوا اسپم را قیمت های بسیار کمتر به شما می دهند که بهتر است سمتشان نروید (بین 18 الی 25 تک تومن بابت هر کلمه).

آموزش لینک سازی

لینک سازی را بعد از محتوا می توان به عنوان دومین عامل تاثیر گذار بر سایت دانست.بدون یک لینک سازی درست و حرفه ای,به هیچ عنوان نمی توانید در کلمات کلیدی پر رقابت نتیجه بگیرید و اگر سایتی در این زمینه دارید,پیشنهاد می کنیم حتما با یک شرکت یا شخص حرفه ای کار کنید تا مبادا وقت و پول شما هدر شود.اغلب صاحبین کسب و کار به دنبال کمترین هزینه برای شروع هستند,اما باید این را به شما بگوییم که اگر با افراد مبتدی کار کنید ممکن است سایتتان را نابود کنند.

اغلب سئو کاران عزیز کشور از سئو تنها خرید بک لینک را یاد گرفته اند و افراد زیادی هم با این کار دچار مشکل می کنند.اگر دارید این متن را می خوانید باید بدانید که خرید بک لینک,مضر ترین کاری است که می توانید برای سایت خود انجام دهید.علاوه بر هزینه ماهیانه بالا,امکان پنالتی شدن توسط گوگل هم وجود دارد.سعی کنید این مبالغ را برای خرید رپرتاژ آگهی صرف کنی که هم همیشگی هستند و هم گوگل هیچ شکی به شما نخواهد کرد.البته این را هم در نظر داشته باشید که نباید از هر سایتی رپرتاژ تهیه کنید و باید به خوبی سایت مورد نظر را تحلیل کنید که مبادا اسپم و ضعیف باشد.

افزایش سرعت سایت

بهینه سازی سایت از نظر کدها و تصاویر که تاثیر اصلی را بر روی سرعت سایت دارند,از نظر گوگل و کاربران آنقدر اهمیت دارد که باورتان نمی شود! گوگل با کمک کاربران خود زنده است و اگر آنها راضی نباشند,قطعا به یک موتور جستجو دیگر مهاجرت می کنند که این یعنی نابودی کامل گوگل 🙂 چه کسی می خواهد که کسب و کارش نابود شود؟ هیچکس! اگر شما به کاربران گوگل اهمیت ندهید,گوگل هم به سایت شما اهمیت نمی دهد و آن را به هیچ عنوان به دیگران نشان نمی دهد.

سرعت و میزان بهینه بودن سایت خود را از روش های مختلف از جمله سرچ کنسول گوگل,GTmetrix و گوگل دولوپرز چک کنید.اغلب مشکلات سایت را می توان در یک روز برطرف کرد و تنها باید با زبان های برنامه نویسی (PHP,asp) آشنایی داشته باشید.البته می توانید برای این کار یک برنامه نویس استخدام کنید تا در صورت هر گونه مشکلی آن را رفع کتد.دقت داشته باشید که مشکلات تنها با یک بار بهینه سازی از بین نمی روند و باید هر ماه آنها را چک کنید.

سئو به دو بخش سئو داخلی و سئو خارجی دسته بندی می شود که هر کدام از این دو,خود شامل چندین زیرمجموعه می شوند که باهم بررسی خواهیم کرد.برای اینکه یک سایت قدرتمند داشته باشید,باید تمام موارد را رعایت کنید و اگر یکی از آنها را انجام ندهید,ممکن است موفق نشوید! خب پس بیایید کمی دقیق تر به این موضوع نگاه کنیم.

مراقب افرادی که با قیمت های کم,سرویس های سئو خود را به شما می فروشند باشید! چرا که سئو یک کار بسیار تخصصی و وقت گیر می باشد و اگر به درستی انجام نشود,پاک کردن اثرات آن ممکن است تا چندین ماه زمان نیاز داشته باشد.از این رو سعی کنید با شرکت های معتبر با نمونه کارهای حرفه ای همکاری داشته باشید تا نه وقتتان تلف شود و نه پولتان!

هزینه سئو چقدر هست؟

خب می رسیم به شیرین ترین یا حتی تلخ ترین بخش ممکن D: یعنی هزینه سئو.برای پرداخت هزینه سئو 2 روش مختلف وجود دارد : 1.ماهیانه 2.پروژه ای که هر کدام از این دو مورد برای یک سری از افراد مناسب می باشند.در پلن های پروژه معمولا سئو کاران 40% هزینه را ابتدا,30% را بعد از اولین پیشرفت چشم گیر و 30% پایانی را آخر پروژه دریافت می کنند که کاملا منطقی و به صرفه می باشد.بسیاری از کارفرمایان عزیز قبل از توضیح هدف و پروژه خود,از ما درخواست قیمت می کنند و ما نمی توانیم جوابی به آنها دهیم! زیرا هزینه سئو به عوامل مختلف زیر بستگی دارد :

  • زمینه فعالیت سایت
  • قدرت رقبا
  • سن سایت
  • نیازهای شما (از جمله تولید محتوا)
  • کیفیت کار
  • مدت پروژه

زمینه فعالیت : برای مثال هزینه سئو ماهانه یک سایت فروشگاهی که در زمینه خرید و فروش موبایل کار می کند بسیار بیشتر از یک سایت خدماتی در زمینه کف شویی می باشد.دلیلش هم مشخص است,تنوع محصولات و تعداد بالا رقبایی که از چندین سال پیش در حال فعالیت هستند.به طور کلی سایت های فروشگاهی هزینه بیشتری نسبت به سایر سایت ها دارند.حداقل هزینه ماهانه سئو سایت های فروشگاهی 3 میلیون تومان می باشد.

قدرت رقبا : دومین موردی که باید به آن توجه کنیم,وضعیت رقبا شما می باشد.ممکن است یک زمینه کاری چندان رقابتی نباشد و بتوانیم با فعالیت کمتر به صفحه اول گوگل برسیم.قدرت رقبا با توجه به معیارهای مختلفی از جمله تعداد مقاله ها,عمر سایت,دامین اتوریتی,پیج اتوریتی,نمره اچ رف,پیج رنک,تعداد بک لینک ها و در اخر هم کیفیت بک لینک ها اندازه گیری می شود.

نیازهای شما : ممکن فردی به ما بگوید که فقط می خواهم در کلمات کلیدی مشخص شده ای بالا بیایم و برایم مهم نیست که داخل سایتم محتوا داشته باشم (اشتباه بزرگ).قطعا اگر محتوا نخواهید,هزینه هایتان تا حدی پایین می آید.اما در پروژه های بلند مدت و ادامه دار اصلا توصیه نمی شود.

کیفیت کار : خب این مورد کاملا بستگی به بودجه شما دارد.ممکن است پروژه ای که ما برای آن ماهانه 5 میلیون تومان درخواست می کنیم را فرد دیگری با 3 میلیون تومان انجام دهد! اما کیفیت کار ما قطعا بالاتر از آن شخص یا شرکت خواهد بود.ما می توانیم با چندین هزار رپرتاژ و بک لینک بی کیفیت سایت شما را برای مدت چندین ماه در صفحه اول گوگل نگه داریم و بعد از مدتی شما متوجه افت سایتتان می شوید.در این لحظه شخص مورد نظر از شما مبلغ بیشتری را درخواست می کند و می گوید که رقبا در حال پیشرفت هستند و دیگر نمی توانم با این بودجه کار کنم.در اینجا دیگر شما چیزی برای از دست دادن نخواهید داشت (همه چیز را از دست می دهید).

مدت پروژه : در آخر هم می رسیم به مدت پروژه.در بعضی مواقع پیش می آید که ما زمان تقریبی رسیدن به هدف را 1.5 سال در نظر می گیریم با بودجه 7 میلیون تومان در ماه و کارفرما از می خواهد که کار سریع تر پیش برود اما از آن طرف ماهانه هزینه بیشتری می کند.در این لحظه اگر امکان داشت (!) ما طول پروژه را کمتر می کنیم تا رضایت شخص را به دست بیاوریم.دقت داشته باشید که با کم طول پروژه,از کیفیت آن کاسته نمی شود و تنها تعداد افرادی روی آن کار می کنند افزایش پیدا می کند.

هزینه سئو

تصویر بالا حال و روز اغلب کسانی که از ما قیمت سئو می گیرند را نشان می دهد.درست است که هزینه بالا آوردن سایت به نسبت بیشتر از طراحی خود سایت می باشد,اما تمام این هزینه ها ارزش دارند و شما قرار است چندین برابر آن درامد داشته باشید.برای مثال سایت هایی که در زمینه باربری,در بین لینک های 1 تا 5 هستند دست کم ماهانه حدود 20 الی 30 میلیون تومان درامد دارند و این یعنی پول شما هدر نخواهد شد.

اگر شما هم می خواهید که کسب و کارتان را گسترش دهید و در معرض دید میلیون ها کاربر فارسی زبان باشید,همین حالا با ما تماس بگیرید!

2 دیدگاه‌ها

  • علی شفیع

    مهر 28, 1399 - 9:58 ب.ظ

    اقا من همه لندینگ پیجاتون رو دیدم واقعا خیلی خوبه که اینقدر وقت میزارید.اولین باره میبینم! فکر به زودی باهم کار کنیم…

    • وبری

      مهر 28, 1399 - 10:00 ب.ظ

      ممنونم لطف دارید.
      یکم عجیبه که شما چطور دقیقا همون روزی که ما این صفحه رو ساختیم کامنت گذاشتید براش D:

      ما در خدمتیم اقای شفیع.

پیام بگذارید

X