دیجیتال مارکتینگ چیست | آموزش دیجیتال مارکتینگ

  • خانه
  • دیجیتال مارکتینگ چیست | آموزش دیجیتال مارکتینگ
توضیح کامل دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ چیست؟

دیجیتال مارکتینگ یعنی استفاده از اینترنت,تلفن های هوشمند,شبکه های اجتماعی,موتورهای جستجو و سایر کانال ها برای رسیدن به مشتریان بیشتر.بسیاری از “دیجیتال مارکترها” اعتقاد دارند که دیجیتال مارکتینگ روش بسیار جدیدی می باشد که در آن رفتار افراد را برای درک بهتر نیازهایشان زیر نظر می گیرند.پس اگر می خواهید در این رقابت سخت اما درامدزا پیروز شوید باید به مشتریان خود و کسانی که ممکن است در آینده مشتریان شما شوند,اهمیت بیشتری دهید.

دیجیتال مارکتینگ چیست

منظور از اضافه شدن کانال فرعی چیست؟ همانطور که می دانید هر ساله ابزارها و شبکه های اجتماعی مختلفی سر بر می آورند که بعضی از آنها در مدت کوتاهی بین کاربران محبوب می شوند و یک فرصت جدید برای معرفی خدمات یا محصولات شما به وجود می آورند.برای مثال “Tiktok” یکی از این موارد است که اغلب مخاطبان آن را کودکان و نوجوانان تشکیل می دهد و اگر شما هم محصول یا خدماتی دارید که مناسب این سنین است,بهتر است همین حالا فعالیت خود را در تیک تاک شروع کنید.

کانال های دیجیتال مارکتینگ

دیجیتال مارکتینگ روش های مختلفی دارد که هر کسب و کاری با توجه به سبک کاری و بودجه خود در یک یا چند کانال فعالیت می کند.البته باید دقت داشته باشید که اینطور نیست که هر کسب و کاری باید تمام این روش ها را پیاده کند,زیرا تعدادی از آنها ممکن است هزینه زیادی برای یک محصول یا خدمات داشته اما نرخ بازگشت سرمایه چنگی به دل نمی زند.خب حالا بریم سراغ روش های مختلف دیجیتال مارکتینگ :

وبسایت مارکتینگ – Website Marketing

وبسایت محور و پایه تمام فعالیت های شما در زمینه دیجیتال مارکتینگ می باشد.همیشه شما نیاز به یک ویترین دارید تا بتوانید محصولات یا خدمات خود را به افراد نشان دهید که وبسایت ویترین شما در فضای اینترنت می باشد.وبسایت قدرتمندترین روش شما برای دیده شدن می باشد که بدون آن درصد موفقیت شما در بستر اینترنت نزدیک به صفر است.سایتی که طراحی می کنید باید سریع,کاربر پسند و مناسب گوشی های موبایل (Responsive) باشد.

تبلیغات کلیکی – PPC Ads

تبلیغات کلیکی به دیجیتال مارکترها این امکان را می دهد تا در کوتاه ترین زمان ممکن به مخاطبان هدف خود برسند.شما می توانید تبلیغات خود را در پلتفرم های مختلف از جمله گوگل,بینگ,فیسبوک,اینستاگرام,توییتر و پینترست به نمایش بگذارید.تبلیغات کلیکی می تواند بر اساس معیارهای مختلف مانند سن و جنسیت به نمایش در آید تا بتوانید بنر و لینک های خود را فقط به افراد خاصی نشان دهید.در حال حاظر پر طرفدارترین بسترهای تبلیغات کلیکی گوگل و فیسبوک هستند.

بازاریابی محتوا – Content Marketing

هدف از تولید محتوا رسیدن به مشتریان بیشتر است.معمولا وبسایت ها میزبانی محتوا را بر عهده دارند و با اشتراک گذاری محتوا در شبکه های اجتماعی یا با کمک تبلیغات اقدام به جذب مخاطب هدف می کنند.اگر حجم مقالات شما بالا می باشد,بهترین روش برای دیده شدن آنها کمک گرفتن از سئو می باشد.زیرا شما هزینه کمتر می توانید تمام صفحات خود را به نتایج بالاتر برسانید.خود محتوا به دسته های زیر تقسیم می شود :

  1. محتوا متنی (آنلاین)
  2. کتاب الکترونیکی (Ebook)
  3. آموزش های آنلاین
  4. اینفوگرافیک (Infographic)
  5. پادکست
  6. ویدیو
  7. وبینار

بازاریابی ایمیلی – Email Marketing

امروزه ایمیل مارکتینگ به یکی از بهترین روش های مارکتینگ تبدیل شده است.البته بسیاری از افراد ایمیل مارکتینگ را با ارسال ایمیل اسپم اشتباه می گیرند,این روش راهی برای برقراری ارتباط با مخاطبانی است که به محصولات یا برند شما علاقه دارند.بسیاری از دیجیتال مارکترها از بقیه روش دیجیتال مارکتینگ برای جمع آوری ایمیل کاربران استفاده می کنند و سپس کمپین های ایمیلی خود را شروع می کنند.

بازاریابی در شبکه های اجتماعی – Social Media Marketing

یکی از موثرترین روش های بازاریابی دیجیتال که اغلب هزینه کمتری هم نسبت به سایر راه ها دارد همین شبکه های اجتماعی هستند.آگاهی برند و اعتماد اجتماعی از مهمترین مزیت های فعالیت در شبکه های اجتماعی هستند.شما می توانید با تولید محتوا حرفه ای و اختصاصی و کمک گرفتن از هشتگ ها,به مخاطبان خود برسید.

همکاری در فروش – Affiliate Marketing

تقریبا می توان گفت قدیمی ترین روش بازاریابی دیجیتال سیستم همکاری در فروش می باشد که در این روش اینفلوئنسرها یا سایت های دیگر با فروختن اجناس و خدمات دیگر شرکت ها,درصدی سود بر می دارند.بسیاری از سایت های معروف دنیا از جمله آمازون ماهانه میلیون ها دلار به افراد و سایت های مختلف سود پرداخت می کنند.اگر کالا یا خدمتی که شما ارائه می دهید با کیفیت باشد می توانید افرادی زیادی را جذب کنید تا به رایگان شما را تبلیغ کنند.

بازاریابی ویدیویی – Video Marketing

یوتیوب به عنوان دومین موتور جستجو می تواند بهترین بستر برای بازاریابی ویدیو محصولات شما باشد.بسیاری از افراد قبل از خرید هر چیزی ابتدا یک سر به ویدیوهای کانال های مختلف که به بررسی اجناس می پردازند می زنند و سپس از طریق همون ویدیو اقدام به خرید می کنند (لینک خرید پایین ویدیو است).شما می توانید از کانال های مربوطه بخواهید که محصولات شما را بررسی کنند و در آخر هم تبلیغتان کنند تا کاربران مجاب به خرید از شما شوند.

پیام کوتاه – SMS

بسیار از شرکت ها و کمپانی های بزرگ برای آگاه کردن مشتریان خود از محصولات جدید و تخفیفاتی که می زنند از این روش استفاده می کنند.البته این کانال جنبه های سیاهی مانند خرید لیست شماره تلفن افراد از سایت های مختلف و ارسال اس ام اس های اسپم و گاهی فیشینگ هم دارد,به همین دلیل است که اعتماد کاربران (به ویژه ایرانیان) روز به روز به اس ام اس ها کمتر می شود.

نکاتی که ممکن است کسب و کارتان را متحول کنند

فوت و فن های حرفه ها

برای اینکه بتوانید فروش خودتان را افزایش دهید,باید از یک سری روش هایی که قبلا امتحان شده اند و جواب هم داده اند کمک بگیرید.اغلب برندهای بزرگ دنیا این راه ها را رفته اند و از نظر درست یا غلط بودن مشکلی ندارند!ممکن است شما هر روز این موارد را ببینید و نا خودآگاه روی مغزتان تاثیر بگذارند.

قدرت تخفیف را دست کم نگیرید

تخفیف های جذاب یکی از قدیمی ترین و در عین حال موثرترین روش های افزایش فروش و جذب مشتری جدید می باشد که در سال های اخیر در کشور عزیزمان پیشرفت زیادی داشته است.شاید در ابتدا این روش از سود شما بکاهد اما در آینده باعث افزایش چشم گیر مشتریان وفادارتان خواهد شد.

تخفیف دادن به همین راحتی ها هم نیست و نیاز به یک استراتژی برای بعد از آن هم می باشد.تخفیف باعث جذب مشتری جدید می شود اما نگه داشتن مشتریان کار سختی است.

بازاریابی تخفیف

شاید برایتان جالب باشد اما تخفیف های بالا در زمان مناسب می تواند باعث افزایش آگاهی برند (Brand Awareness) شما شود که یعنی شما با یک تیر دو نشان می زنید! هم کاربران جدیدی را جذب شبکه خود می کنید و هم اعتماد افراد به برند شما بیشتر خواهد شد.یک سری از برندهای بزرگ با راه اندازی تخفیف های بزرگ پوشالی به نوعی گور خودشان را می کنند.

❓ اما تخفیف های پوشالی به چه معنا هستند؟ اگر یادتان باشد بسیاری از فروشگاه های اینترنتی در جمعه سیاه تخفیف های “شگفت نه انگیزی!” به کالاهای خود زدند که در ابتدا باعث فروش بالا آنها شد,اما بعد از یک مدت دست تمامی آنها رو شد و این باعث کاهش اعتماد کاربران و نتیجه افزایش فروش رقبا نه چندان نام نشان دار اونها شد.روش کار بسیار ساده بود,آنها ابتدا قیمت کالاهای خود را تا 30 درصد افزایش دادند و سپس با زدن تخفیف ها 25 تا 30 درصدی,دوباره همان محصول را با همان قیمت به کاربران خود فروختند که تقریبا یک نوع توهین به شعور مخاطب به حساب می آید.پس سعی کنید اگر تخفیفی می زنید,حتما واقعی باشد

ارسال رایگان

ارسال رایگان

یکی از ارزانترین و بهترین روش های افزایش فروش,ارسال رایگان کالا می باشد.شما می توانید این کار را با یک سری قوانین خاص برای کاربران خود انجام دهید تا ضرر نکنید.برای مثال اگر حاشیه سود کالا شما بالاست,بهتر است در خریدهای بالای 150 هزار تومان رایگان ارسال کنید.

با این کاربر علاقه مند می شود تا بیشتر خرید کند تا چند بار هزینه پست ندهد.این کار به نوعی گول زدن مغز کاربر است زیرا انسان علاقه زیادی به وسایل و خدمات رایگان دارد.

این روش همیشه جواب می دهد اما باید کاملا تمیز و سالم انجام شود.کاربران اینترنت روز به روز در حال پیشرفت کردن هستند و دیگر مانند 10 سال پیش نیست که یک فروشگاه اینترنتی بود و یک ایران! چندین سایت مرجع برای گرفتن قیمت وجود دارد که می توان در چند ثانیه قیمت را چک کرد.در طول مدتی که در فضای اینترنت فعالیت داشتیم سایت های زیادی را دیده ایم که در ابتدا قیمت های خود را افزایش می دهند و سپس ارسال رایگان برای خریدهای بالای N هزار تومان در نظر می گیرند.

💡 همیشه باید نسبت تعداد کالا + قیمت تمام شده برای کاربر + ارسال رایگان را حفظ کنید.برای مثال اگر شما فروشگاه بازی های کامپیوتری دارید که به طور میانگین هر بازی 40 هزار تومان قیمت دارد و حاشیه سودتان هم 25 هزار تومان می باشد,بهتر است ارسال رایگان را برای خرید های بالای 140 – 150 هزار تومان در نظر بگیرید تا هم خودتان سود خوبی کنید هم کاربر مجاب به خرید بیشتر شود.

کادو,ولی با هزینه!

مورد بعدی که می توانید در سایت های فروشگاهی یا خدماتی خود از آن استفاده کنید,کادو دادن به کاربر به ازای خرید است.شاید شما هم متوجه این مورد شده باشید که گاهی یک لباس را به همراه کلاه رایگان به شما می دهند.اما قیمت لباس کمی بیشتر از قیمت اصلی آن است و ممکن است خیلی از افراد متوجه آن نشوند.

وقتی کاربر مورد رایگانی که شما به او پیشنهاد می دهید را می بیند,یک حس خرید در او ایجاد می شود و تصور می کند که با این خرید قطعا سود خوبی خواهد کرد و یک کالا رایگان به دست خواهد آورد.البته باید تعادل قیمت را رعایت کنید.

جایزه رایگان

برای اینکه کارتان به خوبی پیش برود باید پکیجتان رو طوری تهیه کنید تا به قیمتی که دارد بیارزد.در حقیقت شما قیمت آیتم اصلی + سودش را به همراه قیمت آیتم فرعی (کادو) و بدون سودش قرار می دهید.شاید از آیتم دوم سودی نکنید اما تعداد بیشتر فروش باعث جبران آن خواهد می شود.

🔅 بهتر است از یک آیتم ساده اما حجیم در کنار آیتم اصلی قرار دهید تا چشم کاربر را گول بزند (به قول گفتنی),شما نباید هیچ سودی برای کالای فرعی خود قرار دهید چون اینطور نمی توانید با بقیه فروشگاه ها رقابت کنید و در حقیقت هیچ تفاوتی با بقیه فروشگاه ها نخواهید داشت.به هیچ عنوان روی کالاهای کم فروشتان این کار را انجام ندهید!

پیام بگذارید

X